Ordonanța de Urgență nr. 107/2024 (OUG nr. 107/2024) pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (publicată în Monitorul Oficial, Partea I, la data de 6 septembrie 2024) introduce o serie de facilități fiscale aplicabile următoarelor categorii de contribuabili:
- Persoane juridice:
- Anularea obligațiilor fiscale accesorii (dobânzi, penalități și alte accesorii) aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în baza îndeplinirii următoarelor condiții:
- stingerea obligațiilor principale administrate de organul fiscal central, restante la aceea dată, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- stingerea tuturor obligațiilor principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- depunerea în termenele legale a tuturor declarațiilor fiscale, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
- depunerea cererii de anulare a accesoriilor, după îndeplinirea condițiilor de mai sus, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancţiunea decăderii.
Se poate obține anularea accesoriilor și în alte situații, de exemplu, în cazul obligațiilor principale scadente anterior datei de 31 august 2024, stinse până la această dată, sau pentru contribuabilii care beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor fiscale, dacă eșalonarea se finalizează până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
Debitorii pot notifica organul fiscal privind intenția de a beneficia de anularea accesoriilor, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, notificarea având ca efect amânarea la plată a accesoriilor, neînceperea sau suspendarea procedurii de executare silită pentru obligațiile accesorii amânate la plată, până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
Accesoriile stinse după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, eligibile anulării, se restituie conform prevederilor din Codul de Procedură Fiscală.
- Bonificație de 3% din impozitul datorat pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului fiscal 2024/anului fiscal care începe în anul 2024, în baza îndeplinirii următoarelor condiții:
- depunerea tuturor declaraţiilor;
- stingerea integrală și la termenul prevăzut a impozitul pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor, aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024;
- să nu înregistreze nicio altă obligaţie restantă la termenul legal de depunerea a declaraţiilor de impozit pe profit anual aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, respectiv prin care se declară impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2024.
Bonificația se acordă și în cazul contribuabililor ce datorează impozit minim pe cifra de afaceri pentru anul 2024/anul fiscal ce începe în anul 2024.
Organul fiscal constată din oficiu îndeplinirea condițiilor pentru acordarea bonificațiilor prin emiterea unei decizii după expirarea termenului de depunere a declarației de impozit anuale, corespunzătoare contribuabilului.
Sumele ce fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează prin compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului.
- Persoane fizice:
Anularea parțială a obligațiilor principale și a accesoriilor aferente, restante la 31 august 2024, astfel:
- anularea a 50% din obligațiile principale sub 5.000 lei, dacă jumătate din acestea sunt plătite până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024;
- anularea a 25% din obligațiile principale peste 5.000 lei, dacă 75% din ele sunt plătite până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.
Sumele reprezentând cunatumul obligațiilor principale precum și accesoriile eligibile anulării, stinse după data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, se restituie.
Sursă: Ordonanța de Urgență nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative și Ordinul nr. 55521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligaţii bugetare.