A intrat în vigoare Legea 232/2022 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor

A intrat în vigoare Legea 232/2022 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor

A intrat în vigoare Legea 232/2022 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor

La data de 28.06.2025 a intrat în vigoare Legea 232/2022 privind cerințele de accesibilitate aplicabile produselor și serviciilor care transpune în România Directiva (UE) 2019/882 („European Accessibility Act”) și care aduce obligații clare pentru operatorii economici care introduc pe piață produse cu componente digitale, furnizează servicii digitale cu interfețe utilizator (site-uri web, aplicații mobile, terminale interactive), activează în domeniile comerț electronic, servicii bancare, telecomunicații sau transport de pasageri.

Prezenta lege se aplică următoarelor produse introduse pe piață după data de 28 iunie 2025:

  • sisteme hardware de uz general destinate consumatorilor și sisteme de operare pentru aceste sisteme hardware;
  • echipamente terminale destinate consumatorilor dotate cu capacități informatice interactive, utilizate pentru servicii de comunicații electronice;
  • echipamente terminale destinate consumatorilor dotate cu capacități informatice interactive, utilizate pentru accesul la serviciile mass-media audiovizuale;
  • e-readere;
  • terminale de plată pentru autoservire.

Prezenta lege se aplică următoarelor servicii furnizate consumatorilor după data de 28 iunie 2025:

  • servicii de comunicații electronice, cu excepția serviciilor de transmitere utilizate pentru furnizarea de servicii între dispozitive, cum ar fi machine-to-machine;
  • servicii care oferă acces la servicii mass-media audiovizuale;
  • servicii bancare destinate consumatorilor;
  • cărți electronice și software dedicat;
  • servicii de comerț electronic.

Pentru site-uri și aplicații mobile, prezenta lege stabilește următoarele condiții:

  • produsele utilizate să fie accesibile;
  • informațiile privind serviciul trebuie oferite prin multiple canale senzoriale (vizual, auditiv), în mod clar și ușor perceptibil, în formate text accesibile și adaptabile;
  • conținutul non-text trebuie să aibă alternative accesibile;
  • interfețele digitale trebuie să fie coerente, previzibile și compatibile cu tehnologiile de asistare;
  • serviciile de suport (chat, centre de apel) trebuie să fie accesibile.

Informații cheie:

  • Prin excepție, furnizorii de servicii pot continua să își furnizeze serviciile până la 28 iunie 2030, utilizând produsele pe care le-au folosit pentru a furniza servicii similare înainte de această dată.
  • Contractele de furnizare de servicii încheiate înainte de 28 iunie 2025 rămân valabile fără modificări până la expirare, dar nu mai mult de cinci ani de la respectiva dată.
  • Terminalele self-service existente pot fi utilizate pentru servicii similare până la maximum 20 ani de la instalare.

Totodată, prezenta lege prevede și sancțiuni pentru neconformare cuprinse între 5.000 lei și 15.000 lei. De asemenea, pe lângă amenda pecuniară, se pot adăuga și retragerea produsului de pe piață, suspendarea activității sau retragerea autorizației de funcționare.

 

Sursa: Legea 232/2022 privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor

Lega Newsletter Iunie 2025

231.99KB

.pdf

Similar Posts

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.