ASPAAS a demarat primele controale la firmele care trebuie să asigure implementarea funcției de audit intern

ASPAAS a demarat primele controale la firmele care trebuie să asigure implementarea funcției de audit intern

ASPAAS a demarat primele controale la firmele care trebuie să asigure implementarea funcției de audit intern

Mai multe firme românești, care ar trebui să aibă implementată funcția de audit intern, au fost recent notificate de Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activității de Audit Statutar (ASPAAS) să demonstreze în termen de zece zile că s-au conformat cerințelor legale și au implementată funcția de audit intern, conform prevederilor legale (art. 65 alin. (7) din Legea nr. 162/2017). Acestea sunt primele controale oficiale demarate de instituția aflată în subordinea Ministerului Finanțelor de la introducerea obligației, în 2018, atrag atenția experții TPA Romania, companie de top în Europa Centrală și de Est, specializată în audit, contabilitate, consultanță fiscală și consultanță juridică. Companiile care nu s-au conformat cerinței riscă sancțiuni de până la 100.000 lei.

ASPAAS a cerut auditorilor financiari, începând cu anul 2024, să includă în rapoartele anuale detalii privind companiile care nu au implementat funcția obligatorie de audit intern. Acum autoritatea a demarat controalele țintind acele companii care în 2024 nu aveau implementată această funcție. Între timp este posibil ca unele firme să se fi conformat cerințelor legale, astfel că sperăm ca acestea să primească doar avertismente, dar cele care nu au respectat legea riscă amenzi între 50.000 lei și 100.000 lei”, explică Sorana Cernea, Managing  Partner TPA Romania.

Conform legislației în vigoare, indiferent de domeniul în care activează, companiile sunt obligate să implementeze funcția de audit intern dacă, la data bilanțului, depășesc limitele a cel puțin două dintre următoarele trei criterii: au active totale de 16 milioane lei, o cifră de afaceri netă de 32 de milioane lei și un număr mediu de 50 de salariați. În plus, entitățile juridice de interes public, cum ar fi instituțiile de credit, societățile de asigurare și cele ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, au obligația de a organiza activitatea de audit intern, indiferent de îndeplinirea criteriilor menționate. În cazul în care nu se conformează, companiile pot primi amenzi de la 50.000 lei la 100.000 lei.

Funcția de audit intern este esențială pentru sănătatea unei organizații. Auditorii analizează funcționarea proceselor, identifică punctele vulnerabile și vin cu soluții care contribuie la siguranța și performanța firmei. „Cu toate acestea, multe companii încă nu respectă obligațiile legale în acest sens. Unele, pur și simplu, nu sunt informate suficient și nu cunosc exact cerințele. Altele evită auditul din motive financiare, considerându-l o cheltuială, când, de fapt, este o investiție strategică. La toate acestea se adaugă și lipsa speciaștilor sau a unei structuri interne dedicate”, explică Sorana Cernea.

Ce pași ar trebui să urmeze o firmă pentru a institui în mod corect funcția de audit intern și a evita sancțiunile:

  • Să analizeze nevoia de audit intern. Chiar dacă nu există o obligație legală, companiile ar putea analiza oportunitatea și beneficiile implementării benevole a funcției de audit intern.
  • Să analizeze dacă ar fi mai bine să angajeze un auditor intern sau să externalizeze această funcție unei firme specializate.
  • Să definească obiectivele auditului intern.
  • Să stabilească un plan multianual de audit care să includă revizuirea și verificarea periodică a proceselor critice.
  • Să asigure independența auditorilor, pentru că un auditor intern care raportează direct managementului poate fi la un moment dat influențat.

Similar Posts

This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.